Čím začít rok plný marketingu?

Otázka zní dobře, ale dokážete na ni někdo odpovědět?

Co děláte Vy na začátku každého marketingové roku? Kdy začíná Váš „marketingový rok“? Můj začíná na konci října! Trochu zamyšlení na úvod, ale dlouho Vás napínat nebudu. Myslím si, že většina z Vás si v duchu odpověděla správně. Ano, jde o marketingový plán.

Určitě jste navštěvovali také střední školu a pokud jste měli obor marketing a nebo ekonomie, tak jste byli obeznámeni s termínem „marketingový plán“. Učili jste se, co musí obsahovat a zkoušeli jste si například i nějaký dělat.

Já jsem absolvovala Obchodní akademii v Liberci a pokračovala jsem na Technické univerzitě v Liberci, na oboru sportovní management. Všude jsme to probírali, všude jsme to zkoušeli, ale v momentě, když jsem nastoupila do firmy a byl to jeden z mých prvních úkolů, tak jsem vnitřně selhala. Jelikož firma, kde momentálně působím je spíše menší, marketing mám na starosti pouze já, tak to bylo celé na mě. Nikdy tu žádný plán nebyl a tudíž jsem musela začít pěkně od začátku.

Jak jsem se s tím poprala?

Po nocích jsem studovala internet. Objevovala zajímavé stránky a pročítala a sála z nich informace. Nějaké stránky se tvářili spíše jako obyčejné blogy, jiné byli profesionální. Spojením všech nasbíraných informací a selského rozumu jsem začala tvořit „marketingový plán“.


Otevřela jsem si word a psala si zatím pouze texty v podobě bodů strategického plánu:

  • cíle (vize, mise)
  • personální zajištění
  • ekonomická stránka
  • vzdělávání
  • marketingové nástroje (z pohledu pomocných nástrojů pro marketing)
  • marketingový mix
  • analýzy (SWAT, konkurence, interní, prodej)
  • časová osa
  • náklady
  • plán

1) Vize

Musí obsahovat něco, co nás charakterizuje, co dává zákazníkům něco víc, než co dostanou od konkurence, čím se chceme stát pro naše zákazníky, čím je chceme zaujmout –> toto vše musí být obsaženo nejlépe v jedné větě

2) Mise

Co chceme v průběhu toho roku dosáhnout. Nastavit si jeden z největších cílů za celý rok.

3) Cíle

Začnu tím, co nás učili ve škole.

a) krátkodobé (do 1 roku)

b) střednědobé (do 3 let)

c) dlouhodobé (nad 5 let)

Ptáte se, jaké cíle to například mohou být? Uvedu tedy pár příkladů.

a) zvýšení návštěvnosti webových stránek, vytvoření vlastního katalogu produktů, rozšíření týmu, zvýšení povědomí o nás na sociálních sítích, vytvořit věrnostní systém, atd.

b) zlepšení firemní kultury, zvýšení prodeje nových produktů, zvýšení povědomí o značce, atd.

c) dosahovat konkurenceschopné tržní hodnoty a být vždy před konkurencí, zachovat si jedinečnost být výhradními dodavateli zahraničních společností, zvyšovat obrat společnosti, atd.

3) Personální zajištění

Projděte si v hlavě všechny zaměstnance Vaší společnosti a zkuste se zamyslet, jak by Vám mohli pomoci s plněním cílů. Jak by mohli pomoci Vám, jako marketingovému oddělení. Čím mohou být Vám prospěšní.

Př.

Obchodní zástupci

– zajišťují také školení pro naše zákazníky

– zajišťují přímý prodej našich služeb a produktů

Technik a IT

– technická podpora marketingu

– může vytvářet odborné články, kterým já dám pak už jen podobu (obsah bude na něm)

– má informace o všech technických novinkách a informací – může mi je předávat a já je budu umisťovat na sociální sítě a na náš web

atd.

4) Vzdělání

Toto je důležitá část strategie. K tomu, aby jste byli lepší v tom, co děláte a chtěli jste sebe i díky tomu i firmu dále posouvat, tak si musíte naplánovat své vzdělání, kurzy, školení.

Používáte pro svoji práci angličtinu? Zeptejte se svého zaměstnavatele, zda by Vám nedal příspěvek na kurz. Máte na starosti webové stránky? Vložte do svého plánu vzdělávání Kurz Google Analytics, Google Adwords, atd. Máte na starosti psaní článků? Vaším cílem by mělo být psát texty, které zákazníky osloví a budou dobře pro SEO Vašich webových stránek. Děláte malou grafiku pro Vaši společnost? Co jít na kurz Photoshopu a nebo jiného více graficky zaměřeného programu. Takto bych mohla pokračovat téměř do nekonečna.

Co je důležité, aby jste si uvědomili, co za ten rok budete dělat. Jaké části marketingu budete mít na starosti. Sám sobě nelhat a říci si, co ovládáš a v čem by ses měl zlepšit. Nezapomínejte na to, že většina vypsaných služeb se vylepšuje, mají nové funkce, které je třeba se naučit a aplikovat pro Vaši společnost. Jak se říká, prostě jít s dobou, společnost musí jít s dobou, protože Vaši zákazníci jsou tím vším obklopení.

5) Marketingové nástroje

Tak co, máte vše pro to, aby jste mohli pracovat a vytvářet hodnoty? Když jsem si dělala já plán na rok 2014, tak jsem si do plánu dala zařízení pro malé photo studio. Prodáváme produkty a chceme je hezky prezentovat na našem e-shopu a priorito pro prodej je hezká fotky.

Nezapomínejte na programy, které potřebujete do svého počítače. Ptáte se, jaké používám já programy? Microsoft Outlook (pro e-mailovou komunikaci), internetový prohlížeč, programy na práci s textem (nejlépe Microsoft Word, Excel, atd.), Photoshop, Evernote (úkolníček), Format Factory a Aegisup (pro vložení titulů do videí), Money S4 (popřípadě nějaký CRM systém), přehrávač videí (pro většinu formátů), Adobe Reader, Edraw Max (pro tvorbu schémat), programy pro editaci webových stránek a různé google pomocné programy. To je asi tak ve zkratce vše.

6) Marketingový mix

Na toto téma je na internetu nekonečně článků a praktických ukázek. Nebudu se tedy opakovat.

Je to důležité si uvědomit, jaké produkty máte, jakou mají cenu, jak působí na zákazníka, jak se Vaše produkty nebo služby dostanou k zákazníkovi.

7) Analýzy

Víte jaká je Vaš konkurence? Víte, jak funguje, jaká je v očích svých zákazníků? V čem jste jiný nebo lepší?

Jaké produkty nabízíte? Kolik je společností ve Vašem okolí, které nabízejí stejné produkty? Jste s nějakým produktem na Vašem trhu ojedinělý?

Jakou máte prodejní taktiku? Jak působíte tím na zákazníky? Je potřeba se zamyslet, čím být lepší a blíž k zákazníkům. Prozkoumat trh, jak to mají ostatní a stanovit si nějakou svou.

8) Časová osa

V průběhu roku toto hodnotím velmi pozitivně, pokud se do toho pustíte. Abych vše upřesnila, tak takový to plán by jste měli začít tvořit na konci roku (říjen, listopad), aby jste v prosinci měli vše připravené a mohli začít nový rok.

Do časové osy si můžete dát vše. Kdy budete mít jaké školení, kdy máte inzerce v časopisech, rádiích, televizi, kdy pořádáte interní akci (teambulding), kdy budete dělat nějaké reklamní spoty, kdy budete dělat kampaně, letáky, propagační předměty, veletrhy a jiné akce, akce pro zákazníky, atd.

Udělejte si méně podrobnou osu na celý rok a více podrobnou na první čtvrtletí. A takto každé čtvrtletí na tom pracujte. Vyhodnocujte, co jste podle osy splnili a co ne. Podle upravené osy se další roky lépe dělá další plán. Na jednotlivých osách i vidíte, jak se firma vyvíjí, jakým jde směrem. K časové ose a dalším bodům se určitě ještě vrátím v jiných článcích.

9) Náklady

Kolik to vše bude vlastně stát? Udělejte ke všem svým plánům i ekonomickou stránku. S časovou osobu akcí udělat i ekonomickou osu. Musíte přeci vědět, kolik měsíčně vynaložíte na marketing. Kolik vlastně bude stát marketing za celý rok Vaši firmu. Toto číslo je asi to hlavní, co bude zajímat Vašeho nadřízeného.

Když jsem řekla svému šéfovi, že jsem udělala plán. Tak jeho otázka byla: „Kolik to bude stát?“ A díky svému plánu a své ekonomické ose jsem mu na to dokázala odpovědět. Díky své vytvořené strategii a ose činností jsem tu ekonomickou část dokázala i obhájit.

10) Plán

Již jsem se zmínila v předchozím bodě. Čím víc plánů a podrobnějších plánů si uděláte, tím budete mít následující rok méně práce. Vše si v klidu promyslet a naplánovat. Je jasné, že Vám většina z toho nevyjde. Ale budete vědět, o co se kdy máte snažit, co máte dělat, jak posouvat firmu směrem vzhůru a budete mít co vyhodnocovat.

Na závěr mám pro Vás jen jednu radu.

Začněte s plánem co nejdřív. Pracujte na něm klidně i měsíc. Propracujte si ho. Pracujte na něm chvíli a pak od toho na chvíli odejděte, za nějaký čas se vraťte. Díky tomuto získáte trochu odstup a výsledek bude lepší. Přeji hodně zdaru!

Pokud máte svoji zkušenost, tak budu ráda, když mi ji sem napíšete.

A nezapomeňte Vy jste ten, kdo tvoří tvář firmy, značku, komunikaci, styl!

-janyi-

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d bloggers like this: