Otázka Vašeho šéfa při tvorbě marketingového plánu: „Kolik to bude stát?“

Dnešní část příspěvku bude na téma ekonomická stránka marketingového plánu.

Jelikož v minulých letech ve firmě nebyl tvořen žádný plán, tak je o to těžší začít s tím prvním plánem na další rok. Ale Vy to zvládnete, jste přeci dobří!

Ekonomickou stránku naší společnosti na další rok jsem začala tím, že jsem se podívala do šanonů s označením faktury 2014 (minulý rok). Od účetní jsem odebrala všechny šanony, kde by se aspoň trochu mohlo něco týkat marketingu.

Vše jsem si srovnala do nového šanonu marketing 2014 a mohla jsem začít.

Všechny faktury jsem si rozdělila na různé kategorie:

  • akce
  • tištěné inzeráty
  • outdoorové reklamy
  • online inzerce
  • software
  • domény a webhosting
  • sociální sítě
  • PPC
  • grafika
  • reklamní předměty
  • vybavení marketingového oddělení
  • překlady
  • sponzoring
  • školení
  • ostatní

Ke všemu jsem vložila reálná čísla a přibližný datum (měsíc), kdy se co konalo.

Tento základ mě pomohl k tomu, abych se nakopla dělat ekonomickou stránku marketingového plánu na rok 2015. Samozřejmě, že jsem vše vložila do tabulky a částky, které jsem tam zmiňovala byly bez DPH (pro firmy je lepší počítat s částkami bez DPH).

Do plánu 2015 jsem vložila stejné body, jako rozdělení v roce 2014.

Ke každému bodu jsem si popsala podrobně, co nás asi bude čekat. Trochu jsem si tímto připravovala už i zároveň časovou osu.

Př.

Reklamní předměty

  • hrníčky – podle loňského modelu jsme měsíčně spotřebovali 50 hrnečků – budu čtvrtletně objednávat 250 hrnků
  • propisky – podle loňského modelu jsme měsíčně spotřebovali 100 propisek – budu čtvrtletně objednávat 400 propisek
  • bonbony – spotřeba loni byla 100/měsíc – čtvrtletně budu objednávat 400 ks
  • trička – spotřeba loni byla 20 triček – jednou za půl roku objednám 150 triček
  • flash disky – spotřeba byla 100 ks/měsíc – budu čtvrtletně objednávat 400 ks

Takto jsem si podrobně rozepsala vše. U akcí jsem naplánovala přímo jaké akce, pro kolik lidí a kolik cca to může stát. Už jsem v loňském roce podobné akce dělali, tak odhad je snadnější.

Většinu položek z toho dokážete tipnout tak, že se dostanete k reálné částce.

Je jasné, pokud firma roste, tak vše je dražší a i náklady na marketing v určitých položkách rostou.

K celému tomuto plánu jsem používala pouze Microsoft Excel. Občas jsem si něco kreslila a nebo psal poznámky, ale cílový výstup byl Excelový soubor. Nejlépe se tam pracuje s čísly, které jsou v tomto případě základ.

Doporučuji tuto ekonomickou část dělat až k samému závěru plánu. Nejdříve si vše hezky popsat, zjistit, co jsme za firmu, jaká je konkurence, co vše firma bude potřebovat, jak se má chovat, atd. a až pak začít pracovat na číslech.

Doporučuji tuto tabulku udělat čitelnou i pro jiné lidi, než jste Vy. Jak jsem se zmínila už v úvodu, je to část, která Vašeho šéfa bude zajímat a když bude mít i hezkou podobu, tak o to víc se bude líbit.

Tím nechci říct, že podoba je nad obsah!

Když dojdete ke konečné částce, tak se dostanete pravděpodobně k vyšší částce, než kterou jste předpokládali. Trochu se Vám protočí oči v důlku, ale vraťte se nohama na zem. Každá firma, která se rozhodla investovat do marketingového oddělení, tak musí počítat s tím, že to bude něco stát.

Nevím, zda máte přístup k obratu firmy. Myslím si, že byste měli mít. Je to číslo, které je pro Vás důležité pro plán.

Je potřeba si porovnat obrat z loňského roku a podívat se na částku marketingového plánu pro rok příští.

Já jsem si vzala obrat z celého roku 2014 a do tabulky si vypočítala kolik je z toho 2 %, 3 % a 4 %.

Pak jsem porovnávala, kde se pohybuje ekonomický plán 2015.

Zastavila jsem se u procenta 3,55. Ano, ekonomický plán marketingu pro rok 2015 je 3,55 % z loňského obratu. Toto procento si myslím, že je přirozené. Takto by to mělo být.

Jak jste na tom Vy? Kolik vkládáte do marketingu ve Vaší společnosti?

-janyi-

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d bloggers like this: