Faktory, které ovlivní roční marketingový plán

Je 1. 1., konečně se překlenul rok 2015.

Můžeme si říci, že jsme ho nějakým způsobem zvládli. Teď mě zajímá, kdo z Vás si dal sám sobě čas, chvíli, prostor, kdy se zamyslel, jaký ten rok 2015 pro něj byl.

Byl úspěšný či neúspěšný? Byl spíše pozitivní nebo negativní? Byl hektický anebo poklidný? Byl takový, jakého jste si představovali?

Myslím si, že každý by se nad tímto měl zamyslet. A když si nechcete dát čas sami sobě a svému roku 2015, tak aspoň z hlediska pracovního.

Dělali jste si svůj roční marketingový plán? Jak ho hodnotíte, teď zpětně? Vyšel Vám anebo musíte pro letošní rok na něm zapracovat více, aby byl pravdivější a efektivnější.

Já jsem Vám do mého marketingového a částečně i finančního plánu pro rok 2015 nechala nahlédnout. V prosinci jsem tento plán vyhodnotila a musím říci, že nato, že to byl můj první podrobnější plán, tak ho hodnotím pozitivně.

Baví mě se učit novým věcem, které mě posunou dál a každý další takový nový plán a jeho následné vyhodnocení člověka posune hodně dopředu. Udělali jste si něco takového i Vy?

Dělali jste si pro rok 2015 nějaký “svůj plán”? A jak Vám vyšel?

Zamyšlení se nad faktory, které ovlivňují roční plán

Je velmi těžké udělat plán na celý rok a doufat, že vyjde na korunu stejně. To se Vám nikdy nepovede. Vaše firma se v průběhu roku několikrát trochu změní, zrodí se nové produkty, služby, přijdou anebo odejdou lidé (zaměstnanci), šéf se nadchne pro něco nového, co Vám na začátku roku neřekl, atd. Je spoustu faktorů, které Vám dokáží plán nabourat. Z každého faktoru, který nastane je potřeba se ale umět poučit do dalších let. Roste Váš byznys? Roste Vám obrat? Jaký to má asi plánovaný důsledek? Ano, přibudou i zaměstnanci.

Daří se Vašemu oboru a vznikají nové technologie, nové produkty, nové služby? Očekávejte, že se rozšíří Vaše portfolio služeb či produktů. A takto je to u každého faktoru.

Ukázka faktorů na reálné společnosti

Co bych mohla já dnes říci o naší firmě. Budu se snažit to popsat z hodně obecného hlediska.

Firma vznikla v roce 2006, letos slaví 10 let. Jak se říká, tak většina úspěšných firem, kterým se daří z dlouhodobého hlediska, tak vznikali v garážích. Podobně to bylo i s naší firmou – nevznikala v garáži, ale v jednom panelákovém pokoji. Po 10 letech máme 22 zaměstnanců. Jen v roce 2015 jsme nabrali 6 nových členů do týmu.

Myslím si, že to je velký krok kupředu. Dalším naším milníkem bylo přestěhování se do většího prostoru a posledním větším milníkem bylo rozšíření produktů o tzv. chytré produkty, přesněji řečeno IoT (= Internet of Things = Internet věcí). Toto jsou tři nejvýraznější milníky, které firma nejvíce pocítila v roce 2015.

Já ovšem pociťuji ještě jeden. Ten se týká toho, že naše firma se mění z malé na střední. V tomto období je velmi těžké si umět říci sám sobě jako majiteli, že už takovou firmu nemůžu řídit sám, ale je potřeba do toho zapojit více lidí. Prvním krokem byla asistentka jednatele.

Když si majitel uvědomí, že k tomu, aby mohl jít se svou firmou dál, tak potřebuje někoho po ruce. V momentě, kdy se tak stane, tak celá firma se může radovat První krok je za námi.

V ročním plánu jsem tyto všechny milníky neměla zakomponované, jelikož jsem o nich nevěděla. Nedali se předpokládat a očekávat. Ale každý jeden mě donutil se zamyslet nad tím, jak firma bude měnit svoji podobu v roce 2016.

Nahlédla jsem do krásných grafů. Každá barvička znázorňovala něco, každý sloupeček znázorňoval něco, ale pro mě bylo důležité jediné. Všechny grafy rostou. Od roku 2012 celkem úměrně. Krize je za námi, můžeme jít dál. Firmy také pociťují, že je hospodářská krize za nimi a chovají se přirozeně, jako před krizí.

Co očekávám v roce 2016?

– poroste počet zaměstnanců – tipuji na 28

– rozšíří se počet webových stránek (mikro stránek)

– zvýší se díky zvýšenému počtu stránek i rozpočet na Google adwords a Sklik

– marketingové oddělení musí začít více komunikovat s obchodním a technickým oddělením

– musí vzniknout nové reklamní předměty – ty stávající jsou už dva roky stejné (zvýší se i množství objednávaných předmětů)

– zaměříme se více na grafiku firmy – sjednocení (brand a vizuál společnosti)

– musíme se více zaměřit na vzdělání marketingového oddělení – marketing se s online světem mění a my nesmíme ztratit rytmus a tempo

– musíme nastavit CRM systém, který nám pomůže s chodem firmy a komunikací se zákazníky

– musíme nastavit software na tvorbu a plánování projektů, který nám pomůže monitorovat jednotlivé projekty, jejich stádia, časové vytížení a rozpočet

Toto vše jsem začlenila do plánu 2016. Počítám s novými milníky, které mohou přijít.

Po prvním roce, kdy jsem plán vytvořila a následně zhodnotila, musím usoudit, že se plán vyplatí a doporučuji ho každému.

Otázky na Vás

Jak jste na tom Vy s plánem na rok 2016? Rozhodli jste se ho pro letošní rok vyzkoušet? A nebo ho děláte už poněkolikáté? Jaký máte s plánem zkušenosti Vy?

Já jsem ten svůj vytvořila.  22. 12 jsme si ho s vedením společnosti odsouhlasili a můžeme začít tvořit. Musím říci, že schvalovat si plán 22. 12. je hodně pozdě. Ale říkám si, že jednou dojdu k tomu, že ho začnu psát včas:)

Jaký si dáváte Vy rozpočet na marketingový plán? Máte ho stanovený procentuálně z obratu anebo ze zisku? Podělte se tu s Vašimi zkušenostmi.

Já jsem si plán na rok 2015 tvořila procentuálně z obratu společnosti pro rok 2014. Dostali jsme se na 3,5 %. Myslím si, že to je velmi slušné. Skutečnost 2015 byla okolo 3,6 %. Takže plán splněn – check.

Jaké faktory jsem zakomponovala do marketingového plánu na rok 2016

Jak jsme na tom v letošním roce? Dala jsem si za dlouhodobý cíl, že procenta musí každý rokem klesat. Investice do marketingu by měla být každým rokem nižší. Samozřejmě, že podmínkou je dobře fungující firma. V letošním roce máme naplánováno 2,8 procenta z obratu 2015. Uvidíme, jak se s tím popereme. Nebude to vůbec jednoduché – je to velká výzva, které se ovšem nebojíme.

Marketingový tým se rozrostl o dva členy, které jsou velkou posilou do týmu a pokryjí řadu činností, které dříve byli zastupovány agenturami.

Jaké jsou naše další výzvy pro rok 2016?

–    nové portfolio produktů a služeb

–    marketing už není stavěn na jednom člověku, ale na týmu

–    už jen nekupujeme – prodáváme, ale začínáme i vyvíjet – vytvořilo se oddělení vývoje

–    rozjela se nám školení – výzva pro tento rok

–    rekonstrukce kancelářských prostor – z open office na rozpříčkovaný prostor

–    investice do účasti na největším veletrhu

Jaké jsou Vaše výzvy? Jaké jsou výzvy Vaší společnosti?

  1. S. 

Mimo jiné, víte, jak je nejlepší přemýšlet nad budoucností a plány?

Po nějakém pořádném relaxu a adrenalinovém zážitku:)

I když tento článek vkládám na svůj blog až teď, na konci února, tak si myslím, že si v něm každý najde nějaký svůj poznatek.

Budu velice ráda, pokud nebudete pouze čtenáři, ale budete se aktivně vyjadřovat k danému tématu. Zajímá mě Váš názor a věřím, že to zajímá i ostatní čtenáře.

-janyi-

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Vytvořte si zdarma webové stránky nebo blog na WordPress.com.

Nahoru ↑

%d bloggers like this: